Talking about school. Again. Dont read them. Nanti penat

08:28:00

Went to going-to-be the kecik's school before the short gateway. Hopefully, the kecik will enroll to that school. Hopefully.

As I was being brief by the staff, my anak teruna memang bagus.

Bagus bila part, I tanya satu soalan kat staff tu, the kecik sambung..

: Oh. Oh. Mommy? Mommy? Kesic kepopow kapmedai?

I belek kertas, the kecik pun nak belek juga. Dalam office tu ada 4-5 students, umur 4-6 tahun, all of them belek buku. Bukan setakat belek, baca ok. Diam je. Masuk office macam masuk library.

Ekoran the mother cant having a nice conversations.. The staff cakap kat tengah tu ada meja. And some bricks. Cepat-cepat I letak budak bertuah ni kat situ.

Seronok bukan main sebab dapat main bricks. And one of the students dalam office tu, a boy, datang join the gang with the kecik. Depa duk bikin menara Tabung Haji.

15 minutes inside the office, I only heard the kecik's voice. Sekejap..

: Ohh..

Then

: Oh. Ohhhhh

Later

: Mommy! Yapeda peda!

Macam ni ke nak masuk school? Macam ni ke? Isk.. Anak orang lain dalam staff room tu semua baca buku. Buku ok. Bukan comic.

Home.
I told my sayang.

: Yang.. Semua budak tu baca buku ok. Buku. Diam je pula tu. Baca buku!

And none of them borak kuat-kuat.

: Dah la tu, ada seorang budak tu tengah buat learning ke apa kat komputer.

Kagum. Kagum.

: Yang ni school fee berapa? Yang sekolah hari tu berapa?

Cesss.. School fee juga yang dikira. Tapi memang patut pun dikira. Sebab once I sat on the sofa, the staff tanya..

: So, what's the payment method? By the company or individual?

Sabar je la. Orang baru duduk, dah tanya nak bayar macam mana. At least, you story la gedebang-gedebung dulu, barulah tanya.

I like this school more than the previous one. Tapi, tahap untuk sampai ke sekolah, adalah 30 minutes, drive. Tu belum campur traffic and the weather lagi. Okay. 30 minutes tu worst la, actually. Sebab masa on the way balik, I was home in 15 minutes sebab highway adalah clear. So, tekan minyak adalah best.

When considering the class for the kecik will be starting at 7.30am and finish at 12.30 pm. Itu adalah.... Fuhhhhhhhh!

Baby, mommy hantar tadika kemas je la ye? School mommy dulu boleh je datang pukul 9. Ni 7.30. Macam masuk sekolah rendah dah haaa..

If confirm masuk that school, agak-agak, what time should the kecik wakes up? 6.30? Tidur?

As my son usually will having his bedtime at 7 - 7.30 pm, flat till then next morning. Kadang-kadang 6.30 dah bangun, kadang-kadang 7, or 7.30 or 7.45. Pukul 8 lebih pun ada.

And the nap, between 10-12 or 1pm.

Waktu sekolah adalah 7.30am - 12.30pm.

So, if I nakkkk sangat hantar the kecik to that school, I should change his nap time to the afternoon. After school. Maka, stranded at home la kita berdua, Cik Auumm.

Orang kata, budak bila besar, tidur makin sikit. We've been trying to let the kecik loose a bit. Bagi tidur lambat, ajak dinner kat luar and all, the result? Masuk kedai, main chopsticks. Cucuk-cucuk mata. Mengantuk. 9pm is the worst time. Lepas tu, if still didnt get his sleep, the cranky the kecik will coming out. And haunt all of us. You'll get extra pahala for extra mengucap yang terlampau banyak.

Maybe I can set the bedtime, paling lambat untuk tidur at 7pm, then, mesti the next day, the kecik will waking up around 6 or 6.30 am. So, just nice to take shower and prepare to go to the school. Around 7, or before 7, dah off to school.

And I..

What time I should get up and prepare all the stuff for the kecik's snacks time? 4.30? I pun nak peluk my other half lama-lama sikitttttttttt!

Did I tell, that time snacks time for the kecik's class, will be 2? Twice a day?

Means, I've to prepare 2 meals a day. 10 different meals for a kid per week. Bila sebut budak-budak, it should include something with nutritions, colours and shape. And delicious too.

Gulp.

Pergi school 3 tahun lagi la baby. Mommy tired.
Belum start sekolah, the mother dah surrender. Memang failed sungguh.

You Might Also Like

2 comments

recent posts

Subscribe