S went to USS
02:50:00There’s no S in my husband name, but the kecik and me, yes, we do have S in our names. Tapi disebabkan I panggil my husband, ‘Sayang’, so, S jugak lah = D
Seriously, for this trip I knew nothing about. Lenggang kangkong je. Semua the husband yang arranged kan. I packed barang je.
So, when the husband booked hotel yang buka pinta je dah kena katil, kitaorang tabah je. Haha. We’re easy traveller. Plus, bilik memang untuk tidur je pun. Keluar pagi, balik dah malam buta.
During the trip, one of the days, memang the husband already allocated, this day, we’ll be at USS. The kecik doesnt know what’s waiting for him. Yang dia tahu, nak pergi jalan, naik aeroplane. When the kecik asked us,
: Nak pergi mana?
We just answered him,
: SURPRISE!
Wahh!
Suka okehh budak bertuah ni. Ingat I nak bawa dia gi ToysRus lah tu. Sebab dekat sini, if keluar on weekend, when the kecik asked us, where we’re going, bila jawab ‘Surprise’ je, mesti kitaorang gi ToysRus.
Tu yang the kecik suka. Ingat nak gi kedai toys. Haa.. Ni mommy gi kedai toys yang lagiiiiii besar.
We took train to Vivo.
Sheikh Arab yang pergi holiday ke negara Asia.
Tu yang cover lutut tu. HAHA! Pak Arab kan memang suka je berjalan-jalan kat Malaysia ke Singapura ke, pakai t-shirt and short or 3/4. And their wives pakai jubah hitam, tapi yang ni my partner pretend he’s one of them lah. Sabo je lah. Tapi lepas tu, bila duduk, duk cover lutut. Tau pun aurat = p
Budak bertuah, yang main ikut je mana kitaorang pergi.
Ehem.
You see, next to me is my husband then tu kaki the kecik dekat my husband. Sebab dia merengek, nak pergi mana nak pergi mana. Plus, he’s one manja boy pun. Cannot help anymore dah.
From Vivo, we took bus to USS. Yes. The kecik loves it so much! Suka je sebab dapat naik bas. Memang senang nak berjalan dengan budak ni, lagi senang if bawa stroller. You letak je the kecik dalam tu, then tolak lah all the way to shopping malls. If bising, sumbat makanan or bagi main games.
While the husband go and buy the tickets, the kecik posing dekat the famous globe. It’s a must lah siapa pergi USS, mesti takap gambar kat sini. Oh. I bagi the kecik pakai jeans sebab takut dia lari-lari, nanti jatuh, kang berdarah/luka lak lutut tu. So, jeans lah.
How much for the tickets?
I dunno.
Hee.. Semua the husband yang bayar, so I memang tak tau. He told me once tapi I’ve forgot about them. Tapi dalam $50 kot for adult. Time tu ada less 10% ke 20%, kalau tak silap lah, tak ingat. I dengar di angin lalu je. Teeeheee. Oh, we didnt buy any express pass pun. Our holiday was on weekdays, so, memang ramai juga tourist still takde lah kena beratur panjang pun for each games. Kira, you gi to each games, cukupkan orang untuk naik ride ke apa, then terus gerak.
Some photos at the entrance,
One of the souvenir shops.
Okay.
You masuk je USS tu, nanti lepas dekat depan tu ada inter-section. On your left will be the big ship, and right, is this stage.
Kitaorang pergi pagi, around 10 am gitu, baru buka, so yang ni first show of the day. Ada 2-3 group juga lah yang nyanyi-nyanyi kat situ. There’s shows and they take break for a little while then shows balik. Bila sampai dekat inter-section tu, we took to right first. Ada yang ikut kiri, ada yang ikut kanan like us, tapi I rasa ikut kanan better kot. Sebab masa I dah balik tu, I tengok ramai yang baru nak hala ke arah kitaorang. (USS ni macam bulat, so, you pergi kiri ke kanan ke, at the end of the day, mesti jumpa balik tempat asal).
The kecik buat cop mohor,
The big ship. Dalam ni ada yang Madagascar tu.
The first show we went to.
Tengah beratur nak cukup kan group. Dalam 5 minit juga lah tunggu. This is the template about the USS, you can get them map at the front entrance. Ada details about places and dekat mana yang ada Halal food, souvenir shop, prayer room, toilets and all. Great map indeed.
Duta peta USS
The first show was about the Steven Spielberg’s side effects on making movies. Besttt! We’re on the second row. Sila pilih 2nd row if we’re going to gv them a visit. Sebab yang 1st row tu siap kena air, and bahang api tu terasa. And 3rd row is kurang sikit kot rasa. Haha. I ingat lepas one scene tu ada scene lain lagi, tapi takde dah. Goshh. They should have few scenes, baru lagi best!
Keluar je from the show, next is, Transformers.
The boys favourite!
Sungguh. The kecik je naik 2 kali rides ni. Nanti you masuk, sila pilih duduk belakang sekali. Haha. Ini pun ada part yang you terasa sangat bahang api tu. Tapi siapa yang pening/baru lepas makan/pregnant, janganlah naikk. Memang cannot naik pun if mudah pening and pregnant. I wasnt expecting the ride will be.. Hm… Terumbang-ambing (is it the right word to describe them?). Sebab mula-mula you duduk je, then nanti jumpa Prime then gerak lagi then scene lawan-lawan then gerak gerak, macam naik roller-coaster, but it’s not. Tapi memang best. Cuma, sekali je lah iolss naik, takmo naik dah. Haha.
The kecik with Transformers bubble machine. Budak yang jaga stall tu bagi dia main. Kat dalam USS, everywhere ada small stores yang jual menda alah ni.
Masa ni the kecik and me were waiting for my husband yang duk main roller-coaster. My husband naik semuaaa rides tu. Tergantung ke terbalik ke semua lah. Including The Mummy tu. I? Kirim salam. Takmoooooo. Tapi the kecik nak.
Ini scene lepas the husband naik rides. Ada show apa entah.
The two of them,
The husband naik ride The Mummy, I and the kecik lepak tepi tu main games kat iPad. Hee. Lepas tu kitaorang pergi naik neh..
He wants to drive the taxi by himself (ala, ni memang auto pun, pusing-pusing gitu je if nak bagi lagi smooth)
Some shoots in the ride. Apo eh nama ride ni? Entah. Something like looking for treasure gitu lah, dekat The Mummy.
Hi badak sumbu!
Tasik.
You see that roller-coaster track? Haa.. Yang tu all three of us naik. Yang itu dekat dengan Far Far Away.
Far Far Away
The kecik lah bising, nak pergi castle nak pergi castle. Nak tengok Princess. Siap cakap,
: Mommy princes, daddy king, and thauffieee pun king.
Iyelahh..
Then we went to Jurassic Park.
Masa mula-mula masuk, kenapalah semua orang beli baju hujan dekat depan tu, rupanya...
Memang basah nanti!
Nak naik yang ni tunggu lama sikit. Beratur panjang, tapi takde lah lama sampai setengah jam ke apa.
Manusia-manusia yang bersedia nak kena basah.
The kecik and his raincoat,
Luckily I tot my Longchamp that day, cer bawa beg lain, sekian, terima kasih. Longchamp memang hebat bila masuk part air. Heee.
Masa mula-mula naik tu, pakai belt and all, takde lah rasa macam basah pun. Rasa macam biasa-biasa je. Tapi nanti akan lalu tunnel, dalam tu gelap and boat tu pusing-pusing and there’s red light everywhere, so, dizzy tu mesti adalah. If you naik tu, haa, nanti you tau lah bila tiba time basahnya. Hahaa. Unexpected! Mencikkkkkk!
Lepas je tu semua pakat buang raincoat tu, tapi I kept one of the raincoat, the kecik punya, for sentimental value. Cewahh..
If you’re not bring/buy any raincoat, and you get wet, dont worry, they have dry machine at the exit. Costs more than then raincoat itself. My shirt sleeves and jeans basah, tapi I tak dry kan dekat machine tu pun. Biar kering sendiri. It was sunny and windy gitu. By the time lepas tengok Shrek, baju dah almost dry.
Welcome to Far Far Away,
Fairy Godmother. We went on the right first, ingat nak tengok Live Show Donkey, tapi divert to the left, watching Shrek instead. Ini pun kena tunggu sebab nak cukupkan ramai orang for the hall. Nanti they’ll gv you 3D spek.
I love Shrek! Best! Sila pergi masuk!
Keluar je from the theatre hall, ada benda alah ni.
Agak slow, tapi the kecik nak sangat naik, so, the husband and the kecik lah yang naik. I duk browsing at the souvenir shop. Oh, yang ini memang ada dekat dalam Shrek’s souvenir shop.
Then sebab lapar, kita pergi makan dulu.
Ayam goreng and air and ice-cream Ben and Jerry. Ayam memang nampak macam hangit. We opt for one spicy and the other one regular. Yang dekat depan palace ni memang Halal. You can check Halal food court at the map. If tak silap yang dekat The Mummy tu pun Halal.
The throne at the foodcourt
The food court view. Each food court lain layout.
Then we ride on the only roller-coaster that all three of us hop on to. Danggggg! I tot it just ride for kids yang okay, slow slow gitu je, I didnt expect it will.. Mencikkkkk. Haha. Tapi best juga. The kecik lah,
: Mommyyy, thhauffiee no naik dah tuuuu. Sakit kepala.
Hehe. Pening lah kot tapi the other reason, kepala dia kena seat tu, tu yang sakit.
Almost finish our tour,
Ini tak masuk, sebab still dizzy. Haha. Hubby told me, naik rides yang dekat Transformers tu wayyyyyyyyyy scarier than the one at Far Far Away. Yang dekat Transformers tu, you naik je, you dah rasa, nak turun! Nak turun! Nak turunnnnnnn!
Last ride, naik boat kat Madagascar. Soalan sebelum masuk,
: Ini basah tak?
Luckily it’s not.
Dah habis pusing, gi souvenir shop yang dekat depan tu tapi takde yang I nak. I nak t-shirt yang dekat Shrek tu. I’m a princess ke apa ntah, gambar Fiona. Tapi dekat depan tu takde. Tapi dekat intersection tu ada kedai ni,
Lepas tu kitaorang pusingggg balik. One of the reasons, the kecik wanted to ride on the Transformers again and I want the Transformers bottle. Tapi dekat souvenier shop Transformers takde jual botol tu. Dekat depan tu ada jual. Bila dah tengok, tak berkenan lah pula. Sebab you cant hide the straw.
Ini dekat Betty Pop ke apa ntah namanya.
Ini 5th Avenue ke apa ntah. Haha. I tak jumpa map tu, mana entah the kecik letak. Mesti somewhere dalam treasure chest dia tu.
Oh. I missed my husband masa tu. I tak jumpa dia, and they cant find me. Mana entah hilang. I ingat dorang dah gi naik ride Transformers again, masa I lalu tu dekat bawah ni ada orang buat show, street dance gitu.
Then I tunggu je lah the boys at the intersection. The partner hp memang tak on, so, nak kontek camne? Cer cite. So, kita tunggu je lah kat depan tu. Rupanya they still at the front, dekat area souvenir shop tu.
Then I malas dah nak pusing ke belakang untuk beli t-shirt Fiona and bottle air yang Shrek (sebab I tengok Shrek punya lagi lawa lepas tak berkenan dengan Transformers tu, hee). So, moh ler kita pusing kat dalam-dalam ni. Can you spot the kecik?
Screaminggggggg!
Ini yang dekat tasik tu,
Ini the last souvenir shop that we went to.
Kesimpulannya, if we went to USS, if you want something, grab them fast. Or else, kena pusing balik.
Sebab some items memang takde dah kat tempat lain. Unique products at each store/stall. Tapi tu lah, if nanti nak naik rides, kena heret semua barang-barang tu. If you guys are like us, naik dulu semua, then dah nak balik baru beli, tu pun okay. Cuma kena rajin jalan lah. I memang tak kesah sebab I kan memang desperately need for a good walk. Heee.
Then off to Vivo again. Hubby wanted some socks and shoes ke apa ntah (shoessss lagi, tapi tak beli sebab takde yang berkenan/size). Then he said to me, okay lah, esok je lah cari kat Orchard.
Hu.. Kirim salam. One of the tips during holiday, if you see something that you want, terus grab. Sebab nanti mesti dah tak sempat nak beli or tak jumpa dah.
While waiting for the husband,
Makan again at Vivo, at the Banquet. The husband looking for his fav Kuey Teow. And I had yong tau foo. The kecik telan sosej je dengan air jasmine tea. Now, it’s his favourite. Sedappp. And smells good too!
Oh. Balik from USS, we took the train. Ini memang tak kena bayar. If you took train from Vivo to USS, memang kena bayar but from USS to Vivo, tak payah bayar.
While waiting for the husband who buying the MRT ticket, us..
Ye.
Memang tanpa segan silu duduk dekat tepi tu. Haha. Sebelah the kecik tu me and paper bags! Singaporean if tengok je aksi-aksi macam ni, mesti dorang tau, haa, ni mesti tourist neh. Heee.
We had fun at USS! Nanti nak datang lagi. Eh.. Hehe.
The kecik lahh, asyik cakap, ‘Bila daddy nak bawa thhauffiee gi kat Transformers tu lagiii?’
(everything sebab anak lah, walhal.. heeee)
0 comments