21 years ago, I'm a Maksu, thanks to her!

01:23:00

Note : I kidnap gambar korang/anak-anak korang, redha je lah yea. Haha!

From 5 brothers, 1 sister, I'm the youngest one. That's two girls in the siblings. I dont know how my mak can manage all those boys (campur Cik Esah and me lagi, fuhh!) As the youngest one, of course lah title Adik tu dapat kat I. I wonder if Pok Mat ever get the title Adik as I was a little behind all of them. My siblings semua selang 3 tahun, I sorang je sesat kat belakang jauh-jauh. I lah Adik, I lah Tam (Cik Esah okay panggil I, Tam, ceitt), and I'm the one jugalah Maksu.

Since forever kot I've got title Maksu ni. So, memang dah terbiasa with Maksu Maksu. Nasib baik dorang bagi I nama Maksu, cuba if panggil MakCik Su ke, goshhh, so not me. Haha. Maksu is the coolest one lah. Alang ke Cik Kanda ke, Auntie ke, Anjang ke, tak famous okeh.

Okay.
My nieces and nephews call Din as Anjang Din. Dulu masa Din nak kahwin, both Nabilah and Nathrah asked their uncle,

: Nanti Anjang Din kahwin, kitaorang nak panggil apa dekat wife Anjang Din? Anjing ke?

Haha.
They're just kids.
They're so innocent back then. They often say something silly. Like the kecik, when he heard someone says, 'Oh, hujan!'. Cepat-cepat he answered them, 'Takpe lah hujan, pokok nak minum air'. Hehe.

Sekejap je, and now she's 21 years old.
She's my first niece, the first cucu in the family.

Nabilah aka Kak Long


During her birthday, I called my mak, saja tanya khabar then the kecik on the phone with his Tok.

He took the phone from me and terus cakap dekat his Tok,

: Tok, hari ni birthday Kak Long.

My mak,
: Kak Long mana?

: Ala, Kak Long Papa Isa, Mama Julie.

: Oh. Happy birthday. Moga panjang umur, jadi anak solehah, jangan tinggal sembahyang, ... (and lots more lah, you know lah how Tok-Tok ni kan)

She's the first one the family. She will always be our kesayangan. You cant deny it. It's in the blood. And yes, anak sedara memang lagi gorgeous than Maksu.

Then came her little sister,

Nathrah aka Atha aka Kak Ngah aka Che Yah

Dulu kecik-kecik, budak ni ala-ala tomboy okeh. Dah la rambut lurus lepas tu kerinting-kerinting sikit. Putih melepak pula tu and was born during Christmas, memang macam anak mat saleh lah. Pok Mat gv her nickname, Che Yah, tu yang melekat sampai sekarang. Haha.

Dulu tomboy, now, ehem, ikut jejak langkah kakak dia okeh. I haritu gi berguru belajar make up dengan Atha lah. Yes. I'm one of the person yang memang failed bab make up. Keluar pun pakai bedak tabur baby tu je. Compact powder and me never been a good friend. Lepas tu jumpa sekarang ni, keluar pun tak pakai bedak langsung. Bajet hot lah tu. Hahaha. Walhalllll..

Lepas tu anak sedara I yang keluar after two girls semuaaaaaa boys! Dah lah my mother tu dah ada 5 boys and campur cucu yang boysss, fuhh, boleh runtuh rumah bila time raya.

Then Cik Esah kahwin. Dapat 2 girls. Finally!

 Humaira aka Kakak


Oh. Ini gambar 2 years back kot. Now she's in Standard Two. Sekejap je dah besar. Dulu I ingat lagi budak ni duk tergolek-golek kat gazebo masa dorang gi visit I kat hostel. Humaira ni memang tinggi. Masa kindie, I tengok her photos, dia sorang je yang tinggi, yang lain semua, er... renek. Hehe.

 Then her sister, Nadia aka Kakak Nadia (the kecik called her),


She's now in Standard One. Dulu kecik-kecik suka nangis. Ikut mummy dia lah tu. Haha. Bulat sama macam Cik Esah, itu memang tak dinafikan.

Then musim kemarau girls buat comeback. Lepas tu baru muncul balik, girls.

Anak Din, Isma' (eh, kan betul kan macam tu spelling?)


Oh. Budak ni memang putihhh! Dia and Che Yah sama je, putih, chubby, rasa macam nak penyek-penyek je. Haha. Tapi kuat nangis.

I pernah dukung dia sekali, lepas tu muka cebek-cebek. Ewahh, jual mahal nampak dengan Maksu. Lepas tu I dukung bawa dia gi tengok cermin, tunjuk sikit kat dia, betapa huduh nya muka bila nangis, baru senyum. Haha.

And the last one (for now) Anak Im. Marissa.


She's such a cutie! Geram tengokkkkk! Macam anak hindustan mana entah sesat.

Masa I jumpa dia, budak ni boleh buat muka pelik nampak iols. Tau lah maksu ni memang cantik, au naturale gitu, tak yah lah buat muka pelik, mata tak terkebil-kebil.

If including the husband's side, I ada sorang lagi niece. On hubby's side, only two grandchildren. One, the kecik and the second one, hubby's little sister punya anak.

That's why I dont know what to called myself to the other niece (on hubby's side), sebab I've been Maksu all this while, takkan nak jadi Mak Ngah????? (my husband is 2nd child)

Goshh!
So not me!
I'm a Maksu and will always be Maksu. So, I decided to called myself as Maksu jugak. Haha. And hubby, as Paksu. Pedulikkk. Haha.

My mak has 13 siblings inc her. 2 meninggal dunia masa kecil, now 11. But last few years, my uncle meninggal, so, only 10 of them now. My mak's youngest sibling, is my Paksu Man. I called her wife as Maksu. But, I also called one of my auntie as Cik Su. Dari kecik sampai besar I called them, Paksu Man, Maksu, Cik Su, and her late husband as Ayah Su.

Didnt asked any question, until, dah besar panjang, baru tersedar, ehh, Cik Su is not the youngest one, why did I called her as Cik Su? So, I asked Cik Su,

: Cik Su, bakpe panggil Cik Su? Cik Su kan bukan bongsu?

And she's laughing. Agaknya sebab anak sedara ni dah besar panjang macam baru tersedar kenapalah panggil Cik Su Cik Su.

So, she answered me,

 : Tau dok. Doh tu bakpe panggil Ayah Su? (her late husband)

Translation : Entah lah. Dah tu kenapa panggil Ayah Su?
Yes. Terengganu/Kelantan memang macam tu. Tau dok means entah lah, I dont know or something like that. It doesnt means tau tak? Not it's not. It's entah lahh.

And from that, I knew, she's been calling Cik Su among the family as her husband already a Ayah Su, so, even dah kahwin, the name Ayah Su and Cik Su was brought to the new family too. So, I was thinking, why not my anak sedara on hubby's side just called me Maksu and hubby as Paksu? Haha. Kan? Kan? Kan?

I'm not Mak Ngah or other aunts type, I'm Maksu type. Anak sedara yang dah besar dua orang tu kata Maksu ni manja lah. Macam budak-budak.

Eleh. Kata je lah spoilt. Haha.
Because of the kecik is the first grandkid on hubby's side, I can choose what's their name. Hubby's siblings and their partners will be Uncle and Auntie followed by their name and my inlaws as Tok Ayah and Tok Mak. Peduli apa I if dorang ada nama lain, I yang bersalinkan dulu first cucu. HAHAHAHAHHAHAHA!

By the way, I love being Maksu. And thank Allah for a great husband (Paksu to them, of course).

Because what, everytime Mothercare buat sale, I'm the first one at the stores. Disebabkan the kecik punya baju memang dah berlambak, so, I opt for my small nieces instead. Hehe. And luckily my sayang didnt go bising. Memang tabah je lah everytime I balik from the stores, with paperbag, penuh baju kaler pink. Beli baju, alangkan macam ada anak perempuan je.

I love buying pink and flowers clothes/dresses. They're so cute! If the kecik, if tak shirt, mesti seluar. Tu je lah. If girls, ada headband, ada skirt, ada legging, ada dress, sun dress, semua lah! So comel!

Sebab tu Maksu known as baju supplier. Ni pun dekat rumah ada banyak lagi baju for nieces yang belum I bagi dorang. Nanti lah yea. Tapi untuk anak sedara yang dah besar panjang tu, they opt for handbags instead. Atha punya birthday present and exam result belum lagi I bagi. She's not the type yang, bagi jawapan straight forward. Kang Maksu bagi recycle bag IKEA tu kang baru tau = p

So, who are you?
Are you a Maksu too?

 p/s btw, I love the name Ngangah Girl. Too cute! (you know who you're) = D

You Might Also Like

4 comments

recent posts

Subscribe