Asal ada sudah
04:36:00Gambar adalah tak ada kena-mengena.
Angkut apa yang ada dalam desktop ni. He. Redha je la ye.
Talking about biological clock.
Since the kecik wasnt born with easy-sleeper method (macam budak-budak lain), I've to setup the time for him. A routine. Which cant be usik-usik, kacau, terlajak, for the time being. I didnt know when the time the kecik will easy fell asleep as other kids, tapi, sekarang, just stick for the timetable.
The kecik dozzed off at 7.30pm-8pm for night sleep. Bukan tidur antara 7.30 ke 8pm. Bukan. Antara time tu, tengah golek-golek atas katil, anak teruna akan tertidur. Which is good. Tapi we've weekly usrah. So, last week I dah ter'skip'. And I can see, this week pun I've to say goodbye to usrah for awhile. Just the husband. As I mentioned before, time tidur budak bertuah tak boleh kacau for the time being.
The kecik will sleep, flat, up till 6am/6.30am/7am the next day. Pukul berapa bangun, depends at the time the kecik fell asleep the night before. Usually, it'll takes around 11 1/2 hours of good night sleep.
Skipping usrah is not something am looking forward to. As masa tu lah can catch up with friends and such. Tapi had to. If pergi, we'll be home around 10.30pm, and the kecik, surely will not asleep up till 12.30am. And if tertidur by then, (sometimes almost 1am, terbuka luas lagi mata tu), by 6.30 am in the morning, dah wide awake!
Lepas tu cranky.
Pfffttt!
So, if the kecik tidur pukul 7.30pm, bangun 6am, I've no problem with that. Dah nak cerah pun. And it's good too. Sebab school will start at 7.30am. And our home, 30 minutes away. Which, kena berdepan with budak-budak sekolah lain and orang nak pergi office.
Eh. Anak teruna belum masuk pre-school tau. Ini to make the kecik woke up early in the morning. Just prepare. Kang tiba-tiba kena bangun awal, tidur awal, mau mengamuk budak bertuah tu.
Bangun 6am, by 10.30/11am, I'll put the kecik to his nap. It's a must. Kalau takkkk, habis periuk I the kecik buat drums. And since vaio didnt do any justice to me, bila anak teruna take his nap, am one bored mommy. Gua bosan tahap maksima! As tv in the master room. Budak bertuah tidur situ. And tengok tv sambil baring sebelah the kecik with air-cond terpasang, is the last thing I want to do! Kang ada yang terlajak tidur sampai petang!
The kecik woke up around the lunch hour, makan, lepak, main, jalan and such, 5.30pm, mandi. Lepas tu dinner. Lepas tu tidur.
Kadang-kadang I'll take the kecik for morning walk. Okay, more like pergi pasar or singgah rumah tokey rojak. He. Tapi gua malas sungguh bawa budak bertuah ni pergi pasar. This is one main reason why I popped up at the wet market, once per 2 months!
: Mommyyy. Ukunggg. Eiiii.. Dirrttyyyy!
Hellllllooooooooo???!!!
Ini pasar okay. Memanglah basah. Apa? Ingat mommy tukang dukung bertauliah ke apa? Everytime I buat daily check with the husband, mesti gelak je. Eh.. Kenapa gelakkk? Lain kali tolong ikut sekali pergi pasar ye. Tak kuasa nak dukung sebelah, nak bawa ketam sebelah. Kang ada yang tergolek kat situ!
Lepas tu sekarang I ada trick baru. Hahaha. Anak teruna takut spider yo! Okay. Mungkin. Mungkin I yang takutkan the kecik lebih, tapi it's okay. At least there's something that the kecik will do as I said once I've mentioned the word 'spider'.
Nak pergi mandi, dah bogel-bogel, siap singgah kat meja makan. Singgah dekat tempat iron. Singgah pakai kasut dulu semua. Macam jauh sangat bilik air tu dengan bilik. So, I terus cakap..
: Haaaa! Cepat sikit. Kang spider gigit punggung tu baru tau!
Lepas tuu..
: Hah? Hah? spIder?? Akutttttt! (terus lari nak masuk bilik air sambil both hands tutup punggung)
Hahaha. Comel!
Tapi padan muka. Tu la. Lama sangat nak ke bilik air. Tu belum lagi, bangun pagi, keluar bilik, terus naik atas riba I (I was sitting at the living room), cuba teka the kecik minta apa?
Minta nasi ye everyone!
Anak siapalahhhh niiiiiii.
0 comments