Bila chef datang beraya..
03:06:00That's the hardest guest to please. Kot.
Hee..
For me, la kan. Yang masak pun ala-ala je ni haa.. If the guest, masuk kategori chef. Or orang yang memang pandai masak. If kita pergi rumah dia, in half and hour, siap lima lauk yang different dishes all together with desserts and nasi or mi and such. Fuh fuhhhh!
I potong bawang pun dah 15 minit. (now I've got secret weapon. blend all the thingy for masak wayyy before and letak dalam peti ais. heeee).
So, last few nights, a chef came over. And lepas tu tukang-masak-handalan-if-I-malas-nak-masak-I'll-just-go-to-their-house-to-have-a-meal datang. And the other chef belum datang lagi.
Chef yang datang rumah, one of the 'darah kuning' chefs. Gua masak nasi minyak with ayam masak merah and acar. Memang itu je haa I jamu since first raya this year for the guests. Hee..
Tapi sungguh. Having chef at your home, it's a bit.. Fu... Lauk cukup masin tak? Ke tawar? Ke nasi terlebih lembik? Ke buah tu potong terlebih nipis? Ke.. Ke.. Ke.. Tak tenteram jiwa. Cewahhhh! Walhal.. Once I letak all the dishes tu, I dah pesan awal-awal..
: Tak tau la rasa apa. Tabah je la ye.
Lepas tu terus tak risau dah. Hahaha. Terus macam confident gila yang makanan tu sedap. Haha. Okay. Tak kelakar. Anywayyy, chef puji yang rojak buah sedap. Siap tambah banyak kali. Fine. Kuah rojak tu bukan I buat. Tukang masak yang terror masak tu buat. I potong buah je. He.. Tapi gua punya nasi minyak, pun chef tu tambah juga = D
Now waiting for other chef to come. Yang ni chef at one of the top hotel in the country. Seorang kerja kat istana, seorang kerja kat hotel, fuhhhhhhhhhhhhh! Debar perut!
Debar perut = gemuruh
Tapi kesian sungguh I tengok chef-chef ni ye. They're working so hard. The royal chef prepare to work at 4am. Balik dah petang or malam. Cuti pun tak tentu. Raya, memang confirm dah tak dapat cuti. Same goes with the chef at the hotel. Working so hard to give people something nice and delicious to eat. Banyak sungguh pahala chef-chef ni kan. Okay. Pahala the mothers/fathers yang masak pun banyak juga. Pendek kata, siapa yang duk bersilat kat dapur tu, to prepare a meal, even Maggi, memang pahala banyak sungguh.
Dalam sibuk being a chef pun, I rasa, they've got one of the best jobs ever. I mean, bila jumpa chef, kita mesti panggil the title Chef dulu then their name. Macam doctor. Contoh, Doktor Siti, Doktor Ahmad etc etc etc.
If jadi lawyer pun belum tentu lagi panggil lawyer depan nama sendiri kan? So do engineer. Ada title Ir pun tak adalah guna Ir dalam perbualan harian. Kan? Kan?
Hahaha. Which reminds me one of my friends's posts.
Why the engineer didnt get their own series?
Kan?
We've got McDreamy, lots of CSIs dosages, sing/dance, lawyers, cook, even housewives got their own series, but engineer? Nada!
= D
Hi, sayang!
2 comments