The Birthday
04:22:00Birthday disambut secara.. Hm.. Let say. Biasa-biasa for 3 of us. Nanti kang birthday the kecik, jatuh on Ramadhan. Kebarangkalian besar macam tahun lepas, iftaar with friends at home. InsyaAllah. (youseenowthehusbandeverythingkenabuatproposalcesssss)
Tapi because it's my birthday, haruslah lebih gembira. Sebab dalam 3 of us, am the youngest one. And am the only girl. Princess in the house, yo!
Permaisuri sounds so tua and ada rambut kembang-kembang with lots of hairspray, altogether with tummy lapis-lapis. Except for Rania. Eh. Nama Rania tu macam sedap. Buat nama anak pun best. Ok. Jangan sesiapa bersalin anak perempuan, letak nama Rania. I dah chop dulu. Cari nama lain. Even I tak tau bila lagi nak beranak. Hee. Tak apa. Kita book nama dulu. Rania I dah chop okeh. Cari nama lain.
Few days before birthday, I dah bagitau my sayang..
: Yang. Tahun ni orang tak nak kek tau. Eh. On second tot, yang kecil ok. Yang besar-besar, tak nak. (As last year I've got one big surprised cake from the partner)
: Siapa cakap nak buat surprise nya tahun ni? Memang tak ada kek punnn.
: Eh... Tak aci la gitu. Birthday, kenapa tak ada kek. Tak aci. Tak aci. Nak juga kek. Tapi kek kecil.
Hahaha.
Mengada. Of course.
Memula tak nak, lepas tu nak. Ini adalah code standard kerajaan ye.
On the big day, woke up for Subuh and the thingy, tapi I memang suka-suka je hari tu. Sebab it's my birthday, yeah, my birthday. Nampak benda pelik pun boleh gelak-gelak. Kelakar pun ada rasa. Lepas tu sambung bungkus balik dalam blanket with the two budak on the bed. It's Sunday and it's Father's Day also it's my birthday!
Tapi.. Eh. Terlupaaa!
Sebelum subuh tu, around 12.30 am, I terjaga. Toilet la, apa lagi.
Lepas tu my sayang dah wishes semua, tidur balik. Tapi, I woke up half and hour later. For 3 bloody hours I was doing detour to the toilet. Demmit you peruttt. My first birthday present? Free trips to the toilet for the next 3 hours. Sakit hati okeh. Lepas tu terminum susu masam. Sebab selalunya, if I nak bagi cepat-cepat setel urusan dalam bilik air, memang I minum sekotak susu Anlene tu. Yang for bones tu. Ha.. Minum sekotak, then selesai. Tak yah ulang-alik dah. Terus keluar semua. Tapi, sebab susu masam. It's expired already. How come I've missed them? Cesss! Terus makin lama buat toilet visit.
Done with toilet, tidur and woke up for Subuh and the thingy.
Lepas tu, the husband bangun with the kid. I buka mata..
: Eh. Ingat ada breakfast in bed
Birthday girl kan. So, memang dapat la lepas tu. Tapi, I rasa my birthday morning memang full with benda basi ke apa? The husband goreng popia and some other bits for the breakfast. Popia ni I buat. Homemade ye. I memang terror masak. (tupunmasaksebabanaktakmakanluar). Selalunya I buat pop-it-ahh banyak-banyak, then letak kat dalam freezer. Few days before, I ingat nak goreng some of them. Letak la kat bahagian chill tu. Ending up the pop-it-ahh stayed there for couple days and bila goreng on that Sunday morning, itu sudah basi. The daging ok. Tapi sebab I campur with kobis, and kobis tu yang dah jadi hitam-hitam. Ces. Potong sungguh laa.
Tapi tak apa. Sebab it's my birthday. Everything kita gelak-gelak. If hari lain, mau tiba-tiba je perut sakit la apa la, nak baring je the whole day. Since it's birthday, semua sihat. Semua kelakar. Oh. How I wish everyday is the birthday. Dont you?
The 20th tu memang my birthday and Father's Day kan? So ada give and take. I mandikan the kecik that morning. And my sayang made the breakfast. Lepas tu I bagi the kecik the morning dosage, the lulu. Ingat nak tidurkan the kecik. Tapi tak tidur pun. My sayang pula yang selamat sampai ke alam mimpi balik.
Ini bukan tidur. Ini posing sambil pejam mata.
The kecik memang terror part tipu-tipu tidur. Banyak sangat gambar tertonggeng-tonggeng. Tapi satu cukup la kot. Kang ada yang nak pinjam. Cannot. Ini our bantal peluk.
Disebabkan I tahu the kecik tak akan tidur, still, letak juga budak bertuah tu atas katil. Biar dia tergolek-golek situ. Kang if tak letak atas katil, ada je kerja nak pergi kerjakan kucing-kucing sekalian. Lepas tu dah terasa bosan. Eh. My birthday. Kenapa pula duk meluncuri internet ni. (cewaahhh). So, aksi budak-budak pun menjelma.
: Yang! Wake up! Wake up! Bangun! It's my birthday! It's my birthday! Ohhhh! Tak aci sungguh! Birthday sayang celebrate kat Tony Roma's. Birthday orang duduk rumah! (somehow it's rhythm)
Segala percakapan di atas dituturkan dengan melakukan aksi melompat-lompat atas katil.
15 minutes later the husband bangun and hit shower. Oh. Manusia paling busuk at our house that day, belong to the husband. The kecik and me dah siap mandi wangi semua. Plus, kitaorg dua orang memang sentiasa wangi = D
Lepas tu..
: Eh. Cepat la siap.
: Nak pergi mana?
: Laa.. Tadi cakap nak keluar. Birthday la apa la. Orang cakap nak keluar lepas zohor, sayang juga nak keluar awal.
: Alaaaa.. (walhal dalam hati dah yes yes yessss!)
Dalam kereta
: Sayang nak bawa orang pergi mana?
: Adalah. Mana boleh cekap. (senyum-senyum)
Soalan ni memang I akan tanya as I tau there's nothing new place to discover. Mall tu every single day I pergi melawat. Takkan birthday pun nak celebrate sana kot. Celebrate dekat tempat celebrate Mother's Day hari tu? Itu pun dekat mall juga. Lepas tu, masuk satu jalan.
: Nak pergi mana? Bawa orang pergi spa? (sebab nampak there's one big spa building that I've never seen before). Haa.. Orang tau. Sayang mesti nak bawa orang pergi kat cafe kedai kek tu kan? Kan?
And the husband diam je.
After masuk jalan kecil sana, jalan kecil sini, tiba-tiba the husband said..
: Sebenarnya orang pun tak tau nak pergi mana.
Cesssss!
Dah agak dahhhhhhhh.
Menyesal cakap cafe bakery tu. Cuba mulut ni cakap.. Oh, nak bawa pergi makan chilli crab kan?
Aktiviti lepas tu (tak lama pun, dalam 5 minit), aktiviti mencari cafe kedai kek tu, tapi ending up we went to the bakery itself. Sebab tak sure kat area mana their cafe. The owner said dekat tempat lama sushi. Entah mana entah. Luckily, the owner (which we already met her at IH, tahu pasal this cafe pun kat IH tu la), was there. So, she told whereabout.
Laa.. Situ je ke..
Bawah adalah florist. Also the same owner. The lady. Tapi tutup. Ces. Tak dapat den bunga tahun ni. The cafe is at the 1st floor. Masuk-masuk je..
Lengang.
Then my sayang said..
: Orang book the whole place for sayang.
Cess. Cakap je la tak ada orang lain datang. Whole place konon. Tadi pun siap tak tau pergi mana. Adeiii.. Sabar je la. Anyway, thanks a bunch, sayang!
The cafe.
Nice eh?
Not bad la. The food is great! Masa mula-mula sampai, the waiter tanya nak lamb chop tak? And I was like.. Oh. It's okay. If local lamb, I was game into it sangat. Rasa hamis? Dah balik rumah, baru the husband said yang owner tu cakap yang lamb chop tu, the lamb coming from Oz. Laa.. Awat tak bagitau. The Oz and NZ lamb is the best. I makan macam makan daging lembu. Sedap and paling penting tak hamis. Mula-mula makan, I ingat tu daging lembu. Tapi, it's lamb!
The cheese cake.
Small, as mentioned earlier.
Tapi sedap sungguh. Atas tu dark chocolate. Tengah cheese. And base, oreo. Nyumm nyuummm.
The ceiling.
The kecik kelakar.
: Eh. Ampu?
: Lampu.
: lAmpu. (huruf L tu memang tak dengar sangat)
Sekejap-sekejap duk tunjuk lampu. Apa? Tak perna tengok lampu ke apa? Sampai bila waiter tu datang pun, siap ajar waiter tu, that's lamp. Hahaha.. Sabar je la.
Air.
Ter'order' air yang sama. Manalah I tau the husband order air apa as masa I order, depa dua orang pi pilih kek kat depan kaunter. Nasib baik sedappppp!
Journey to happiness.
Tu nama air ni. Mango + grape + vanilla ice-cream. One word? Slurrrppppp!
Lepas tu anak teruna teruja lebih minum journey to happiness. Together with pokok Christmas at the back.
Cuba cakap ni birthday siapa ni?
And the food galore.
One for the husband and one for me. And soup for the kecik. Budak bertuah ni, if dining out, memang soup je. Tak layan dah benda lain. Ordered chicken chop with fried rice and fish and chips for the husband. Ikan adalah fresh from the market. Memang sedap sangat. Tapi tak nak menghayati makan at that place. Dah balik rumah baru makan, properly. The husband said, full with the breakfast.
That's the chicken chop. I memang pelik. Lain benar with the one at KL kan? Rasa macam sweet sour pun ada.
Nak jimat duit and still our place looks 'Wooowwwww! Lain daripada lain!'
Try this floor style. Tak payah nak letak marmar and all. Biar simen tak siap and tabah la batu sederet dua. And wallllaaaaaaa!
The kecik during energy pack at 79%.
Energy dah turun ke 50%.
Memang mengantuk sangat dah. I suruh tidur dulu tak nak. Nak juga, celik mata.
Siap silang kaki. And acara suap fish and chip pun bermula. The kecik memang makan ikan. One big piece of fish tu, memang selamat masuk dalam perut the kecik. Makan masa baring. Tak elok sungguh.
Ini aksi tarik bantal as selimut.
Siap memang buat macam rumah sendiri. Pejam-pejam mata and all. Habis pillows tu jadi his toys. Eh. Silap. Jadi pillow and blanket. Lepas tu siap suruh I tepuk-tepuk his butt. While munching fish and chips. Memang sah. Genetik the father. Hehehee..
Off to movie actually. Tapi lambat sangat start. Went to some place macam padang tapi no one there. Such a waste. Nice place tapi... Tu la. Tak ada orang. And sooner the place will turn into futsal court.
The husband and the son.
Dua-dua macam tak pernah jumpa pokok kelapa. Pokok kelapa renek tu. Duk main buah kelapa kecil tu macam main bola.
Lepas tu aksi cucuk pokok kelapa with kayu pun bermula. Ending up mata masuk habuk.
The daddy to the rescue!
Sebelum tengok movie, went to watch these horses.
Eh. Sorry. Gambar butt horses. Hee..
Banyak. Memang banyak sangat kuda. Sampai I rasa nak enrolled the kecik to the riding class. Tak tau macam mana nak masuk je. Tapi biasa la kan, kandang kuda. So, bau their discharged la. The kecik..
: Eiii.. Melly. Melly. (tutup hidung)
: Macam mana bunyi horse?
: Thruuuuu (buat aksi belalai gajah)
Lain benar haa gajah dan kuda.
Movie : The karate kid
Awesome!
The husband choices. As I cakap nak tengok Toy Story 3 3D. Plus, masa tu the royals family penuh one cinema watching the Toy Story 3. Memang full house for TS 3. Karate kid pun almost full house.
On the way home,
The kecik dozzed off on his carseat. It's almost 6pm at that time. Bangun tu memang dah Maghrib. Merengek la as usual. Tapi sebab ada fish (tapau some fish and chips), terus diam. And one hour later, dozzed off again for his nightsleep. Bagus sungguh!
Ending up birthday with nasi lemak and caramel blended. Sedap sehhhh!
My birthday this year?
Good time with the husband and the kid, perut kenyang senang hati and lots of punches! (anak teruna terikut-ikut karate kid)
Hopefully all of us have a blessed life after all! Like I do! Amin!
















0 comments