Fussy

01:10:00

Last few weeks I hired maids or amah by the local. Can't stand debu all over the house after our Singapore trip, so, maids je lah. Daily maid ye.

I just realised,

How fussy I am.

Sungguh. Maids yang nak sapu kemas semua, I yang dulu gi susun, cakap ini macam ini, ini macam ini. Nak sapu, vacum, mop, semua kena alih all the furniture, semua kena angkat. Kalau ikutkan peel I kemas, siap kerusi tu I terbalikkan, and vacum them all. Kerusi meja, haa, semua terbalikkan then clear them all. For me, if cuci/bersih, maksudnya clear kan every little thing. Details semua tu. Cerewet jugakkk. Haha.

I told my husband, 'You see, I'm one of those cerewet person. If my house is not kemas, haa, I won't go bebel to my own self, sebab I tahu, me myself, so damn lazy to do the details things. I will do it when I'm rajin lah kan. Tapi bila dah hire maids, you've to do what I want lah. Sebab I pay you'.

Ye.
Kejam juga I neh.
Ye lah, your work kan, do it right lah. Tapi I go easy on them to other day. Siap tolong lagi adalah. Tolong sebab takut they mixed things up. Haha. See, macam toys the kecik yang kat atas ni. It's all blocks. I memang dah specific kan this munchy's box is for the blocks. Jangan nak letak benda-benda plastik dalam ni. Sebab tu, everytime lepas makan-makan, rumah mesti macam tongkang pecah. I even found Lego in my fridge. Hahaha. Kids. Even our guests will say, 'Ehh, let's us help you clean up', and I'll go, 'Takpe. Takpe. Tak yah kemas'. Sebab I tau, if dorang kemas pun, lepas tu mesti I kemaskan balik.

I love having guests at our home and don't mind the messy-ness pun. Kalau malas, apa susah, nanti kita hire maids. Hehe. Tapi I know myself better, I'll do it by my own. I don't get the idea of having maid in my own place. Daily maid mungkin lah tapi yang stay with us, err.. Tak kot. Sebab I kan jenis yang memang tak suka pakai seluar dekat rumah. Hahaha.

Some goes with hubby's clothes. The other day when I hired the daily maids, I asked them to iron the clothes. Tapi baju the kecik je lah (tu pun I pilih baju mana yang nak kena gosok, cara gosok macam mana and all, see, fussy) and hubby's t-shirts. My clothes and my husband's pants ke work shirt ke semua I tak bagi dorang gosok. Sebab I'm one fussyyyyyyy person when it comes to iron clothes. Dah lah rumah nak kena bersihkan betul-betul, baju pun cerewet ke. Ehh, mestilah. Details okeh details.

Sebab tu I bila everytime the husband off to somewhere, I yang akan gosok all his clothes dulu. Then pack them in the luggage. Tapi I told him, nanti iron balik tapi iron yang kesan lipat tu je.

First time I met the husband, first thing I tengok masa both of us having meal,

Baju dia ada double lines.

Hahaha.

Ye.
Kronik sungguh.
Till now, I'll make sure pants ke baju ke, memang takde double lines. If ada, memang I paksa my husband buka balik baju tu and I'll iron them again. Tapi if baju I double lines takpe. It just him. And the kecik. Well, budak bertuah tu more on short pants, jeans and t-shirts. Bukan pakai office attire pun. I can't stand people yang tolong gosokkan my clothes then suka-suka hati je nak gosok tak ikut line. Gosok je lah ikut line yang dah ada tu, apa susahnya. Then when I gosok them again, sudahhh, baju/seluar tu dah jadi lain. Line lama and line baru, so, tak jadi betul-betul sharp lah. Sharp juga after several water spray and ironing, tapi it'll be bulky. Tak nipis and sharp.

Proudly inherited them from my Abah. Abah will go and gosok all his clothes by his own self. Mak won't touch them unless dah terlambat or apa, haa, baru my mother will go and gosok them. Otherwise, memang Abah lah. He's fussy. So, anak-anak dia pun fussy! Yes. My brothers tu extra fussy juga. Dulu masa raya before having the kecik, memang I lah manusia yang kena gosok baju melayu my brothers. They won't depends on others sebab they know others won't gosok like their own adik. Hahahaha. Dorang fussy like Abah tapi malas nak gosok. So, siapa mangsa? Sila suruh adik yang gosok, sebab adik pun fussy macam dorang and Abah tapi adik terpaksa gosok. Kalau tak, no duit raya. Hahahaha.

So, korang fussy juga or jenis tak kisah?

You Might Also Like

1 comments

recent posts

Subscribe