Too many accidents

02:40:00

The photo was taken last week. During our 'rentas desa' episode.

There's a fake pocket on the kecik's shirt with, 'Put pocket money here'. Seems like the husband don't get the meaning and gave the ATM card instead. Misi terlebih berjaya or what?

It was on our anniversary and off I went to Miri. Ye.. Been at Brunei for quite few years and Miri adalah one of the spot to get the Malaysian food. Dekat je kot Brunei ni haa, bukan jauh macam Afrika pungg = p

Only the kecik and me. The husband stuck at work. Endless meetings and appointments. Since I've to take some stuff at Miri, and there's no way I can wait any longer, tu yg dua orang je cari pasal ke Miri. With the husband's permission of course.

Otw to KB (the last district before Sarawak), tiba-tiba jalan tu macam banyakkkkk sangat binatang mati. There's at least 5 dogs died on the road that day. Itu belum kucing and binatang-binatang dalam hutan yg lain yg tak dapek nak trace.

This is one thing you should know about me. I memang anak Abah. Memang tau benar selok-belok jalan even first time to each place and memang love speed. Tapi considering I have one little prince at the back, I'll try my best not to speed till 180km/h. Errkkk!

From my place (BSB) to Miri, it's just one hour and 15 mins (itu lepas immigration, tol, jalan one way yg ada berapa kilo entah and terpaksa slow down to 60km/h if ada lori kat depan, penat okeh byk seloww), and Nadhirah, it's not for okay. From KB to Bandar, dekat je. Oleh itu, if turun KB, jangan nak mengada tak turun Bandar. Or else I'll drag your hidung telinga sume. Paham?

Sampai Miri dalam 1.30pm gitu, dah pun namanya bertolak time lunch hour, McD dulu sedass and took my stuff then off we went to get some positive vibes at Bintang. Hehehehe. Alasan. Sila jangan percaya. Kata je la nak makan donut, sushi and such.

The husband memang dah pesan, dah settle, terus balik. Memang gua takde singgah mana la. Except bank before balik tu. And luckily I was quick. Weekdays memang immigration buka satu kaunter je ke apa? Saja je tauu.. Nasib baik tak lama. Then lepas tol, lepas KB, baru nak masuk Serai kott, entah, apa entah namanya yang ada perumahan baru nak buat and ada tangki air yang I ingat rumah sarang burung, tiba-tiba kereta depan slow down. Ehhhhh. Bakpe lakkkk!

Dah la memang syok syok speeding and buat sessi potong memotong, lepas tu slow. Ohh.. Potong sungguh ah. 200m depan tu ada accident rupanya. Patut la pelik kenapa syokk je potong orang depan, takde incoming cars/trucks pungg, rupanya ada accident.

Memang nasib baik sungguh I hari tu. If lambat 5mins, memang queue panjang sampai ke KB! Siap ada bomba, polis ambulans semua. Bomba tu siap basuh (sembur air la of course) jalan tu. Masa pusing utk heading to Bandar tu, I was looking at the car.. Hmm.. It was so bad. Bahagian driver tu ranap. Dari sisi tepi. Yang passenger belakang tu okay je nampak. And the next morning, it's a fatal accident. I don't know a muslim or not, still, Innalillah. Black corolla can be smash like that.. Hmm..

Tapi lepas tu highway, terus pecut laju. Hahahah. Hampehgas sungguh. Bukan nak amek iktibar.

Bukan apa, tapi gua kan ala-ala rabun. Lepas tu time tu je dah nak Maghrib. Tau je la, bila Maghrib (6.30pm gitu) terus gelap okeh. Itu memang not my liking lah. Tapi I stop for jamak then continue our journey. Naik je kereta lepas solat, memang gelap dah haa. And heading back home.. There's at least 3 more accidents along the way.

There's one time, highway, I memang tengah laju, lepas Pasir Putih tu, orang depan pun laju, orang belakang pun laju, I macam nampak ada lampu-lampu and emergency lights gitu, lepas tu, nasib baik orang depan tu ke tengah (we're on the right lane) and I ikut kereta depan tu ke tengah. You know what? There's accident tepi kiri kanan highway tu. Sebelah kiri lorry and a van and on the right side, cars. All the same way heading to Bandar. Apa ke hal korang neh.. Accident, tolong pasang lampu emergency boleh? Ini, satu kereta je pasang. Haihhh!

You know what will happen if we didn't noticed you? Tau? Tauuu? Tak tau? Meh I nak habaq mai.

Depan kereta I ada, satu kereta. Depan kereta tu ada satu lagi kereta. And belakang kereta I ada satu kereta. That's mean I was at the third.

Masa lalu kat tempat kejadian tu, the first car slow down sebab, ye la, tengah speeding on the right lane, tiba-tiba ada kereta accident kat tepi tu, nak ke kiri, kiri pun ada accident, so, ke tengah la kan? Memang kita akan slow down kan a bit if lalu area accident? Imagine you're on 160km/h then nampak macam ada halangan, mesti akan slow down sikit. Bila orang depan slow, the 2nd car pun slow, and I pun slow lah. Ini bukan kejadian tekan break slow ala-ala dari jauh nampak traffic light merah, so, nak slow down perlahan-lahan. Ini more like emergency break. I takde lak emergency sangat tapi orang belakang I yg tekan break sampai bunyi 'srreetttttttttt', agaknya orang tu memang tak nampak kiri kanan ada kereta and perhaps that person expecting we're still on the same speed.

Memang nasib baik sungguh. Kalau takk.. Fuhhh! Kemek belakang kereta gua. Kemek okay lagi.. If.. Haihhh.. Nauzubillah!

I rasa org belakang tu trauma kot sebab belakang kereta dia pun ada kereta sebab lepas je lalu that area, dia terus slow down his car. Perhaps his partner still in shocked. Still, I've got to do what I've to. Mission = home!

Luckily no more accident after that. And we're home at 8pm. Jalan basah. Hujan lebat, the husband texted me. Tapi Miri and KB kering je haa.

What if the husband didn't gv me permission to go to Miri? Haa.. Eiii. Ngeri!

Anyway, to be a driver it's just not about speed, car, driving license, and GPS. We should noticing the road and the things around them.

Cakna itu penting!
Sent from my BlackBerry® smartphone

You Might Also Like

0 comments

recent posts

Subscribe