The look
09:27:00Sekarang lesen udah di renew. Yeahh! Tahukah anda bahawa bila renew lesen untuk setahun (RM30) and extend them to your birthday, it's just costs you RM15. Contoh. Birthday you, 1st Jan 1990. You renew lesen on 2nd Jan 2012. So, from 2nd Jan 2012 - 2nd Jan 2013, 30 ringgit, and add lagi RM 15, your new expired driving license is on 1st Jan 2014. So, bila nak renew lesen, sila kira dgn bijak if nak sambung till your birthday date. If renew on 15 Dec, and your birthday is on 11 Jan, tak berbaloi lah. For less than one month of extension, it's not worth it for RM15. Baik buat 2 years terus.
Btw, back to business.
As our friend borrowed the Santa Fe, P, adalah teman baik. Plus, I've been driving P to everywhere including having a nice roti canai with kari ayam early in the morning. Kedai jauh pun takpe, sebab hybrid. Hahaa. Cuma. Cuma. I always get this look.
The look, 'Oh! Prius'
Haa. Sungguh. Mula-mula tu ingat sebab I syok sendiri ke perasan ke apa. My mak always bring us down to earth lah. Contoh, if one of us, the siblings, bring up that our kids adalah super duper comel in the world, and Mak will say, 'Dok comei mana pung. Huduh jah'. Hahha. Agak kejam disitu tapi last-last cucu tu juga yang dikendongnya. Cucu always love their Tok as Tok always cook great food for them. They're spoilt! Hu. Mencik. Gua anak bongsu pun tak dapat macam tu. Ini tidak adil.
Memang mula-mula ingat syok sendiri tapi bila semalam gi Miri, kat CIQ, drivers bus (our friends going to Kuching ada trip sana with their club, so, they went with chartered bus from Miri), siap tunjuk-tunjuk lepak depan P. They're pointing at the front. Ntah apa yang di cong ceng cong ceng (Chinese, gua mana tau), tapi duk tunjuk depan P. Takpe lah. Buat tak tau. Walhal I was sitting on the driver seat tu. Boleh je apek dua tu borak tunjuk-tunjuk. No biggie punng apek. Tunjuklah.
Lepas tu gi bank.
Sampai depan bank, ada parking. Syukur. Tak payah menapak jauh. I turun, ada seorang apek pakai baju putih tegur tanya berapa harga P in here. I mentioned the price casually and headed to the ATM. Bila dah setel, nak masuk kereta, tengok ramai-ramai belek kereta P. Eh?
Rupanya I parking depan Toyota showroom. Haiyooo. You punya Toyota punya dealer ke apek? Kenapa tengok P iolss, kan tu brand Toyota jugak. Walhal bukan baru pun P neh. Kat Malaysia pun ada orang pakai. Tak exclusive pung.
Lepas setel semua, makan and take away the KFC (yeay! The hot and spicy is back! I miss you), heading home lah. Plus, I yang drive semalam. The kecik jadi co-pilot. Sebelum malam menjelma and hujan lebat, moh ler kita drive laju-laju balik rumah. Rumah kita nun jauh di sana.
Masa beratur dekat CIQ pun semua pandang-pandang. Malu iolss tau. Hahhaa. Ceitt. Perasan.
Disebabkan salah pilih lane masa kat CIQ, I've to wait more than 30 mins just to pass the customs. Lamanya! Kereta dah lah sikit je on our lane tu. Lane sebelah dah bergerak dengan lajunya. Silih berganti haa kereta bergerak. Ini tidak adil. Lepas customs, terus pecut laju-laju.
Okay.
I think I turn to be like my Abah and brothers. They tend to speed like super fast. Journey Besut - KL is like KL - Shah Alam dah to them. 4 hours pun boleh sampai KL from Besut! Ikut Abah, makin hujan lebat, makin drive laju, untuk elakkan hujan and dekat depan kawasan kering, takde hujan. Motto, drive fast but safe. Sebab tu I boleh tidur dengan lenanya bila Abah or my brothers yang drive. If my husband drive, memang takde nya gua nak tidur. Hahaha. No. It's not that I'm not trust my husband driving skill, it's just that, I love him so much and I want to accompany him along the way. Hebat tak ayat gua? Hebat takkk?
At some point, I think I hit more than 160.. Errrr. Takpe. Hybrid. People always go like, hybrid boleh laju ke? I'm driving 2.4 before, and bila bawa P, okay je. Sama sedap je. Takde rasa sangkut-sangkut macam bawa Cruze. And what made me think I'm turning like the boys in the family, bila lalu kawasan yang ada 2 lanes je, andai ada ruang untuk potong, I'll potong. And becoming an expert there. Sampaikan..
From KB/Seria, itu 4 lanes if tak silap, I memang duk lane kanan, kebetulan sebelah tu X1 and I happily speedy all the way home. Didn't notice them sampailah ke Sg Liang and all, X1 ni duk kejar I. Dah lah area tu jalan kampung. Bila ada truck dekat depan, memang slow lah. So, if boleh over take, memang I over take. So, left behind the X1 at way back. Lepas Sg Liang, highway. 6 lanes. Dekat sini, X1 tu kejar balik iols sampailah almost home. Nak kata dia nak potong I, takde pula. Ikut je kat belakang.
Bro, tak payah nak pelik kenapa perempuan bawa laju. Iolss nak pulang ke pangkuan suami at home. Dah nak gelap pun haa. Tak baik duk luar malam-malam. Lagi pun bro, apalah P ni nak lawan dengan your car. Keta I ni Toyota je haa, bukan tandingan Beemer pun. Not even your league pun.
Sekian, terima kasih.
0 comments