Kenapa surau Gerik jadi kenangan..

03:58:00

Am not saying that am bloody good than others. This is just my point of view.

I really dont fall in love with carpet masjid yg design, dh siap-siap ada sejadah. Faham? Tak faham? Usually the carpet in the masjid plain or the not-so-new-trend, design carpet yg gambar sejadah. Satu-satu. Till the end of the carpet. It's nice. Just it's not practical.

Sorry to say.

Masa dekat Gerik dulu, yes, Gerik will always be the best, solat kat surau is one of the best things. Especially when the ceramah is good or the abang senior himself. Ehem.. Ok. Back to the main topic.

Kadang-kadang, keluar rumah dah lambat. Keluar dgn niat nak beli barang. And bila nak sampai kedai, tgk dah masuk waktu. Kita solat dulu la ye? Nothing saying that am super duper goody person. Just as reminder as kang, I dah pi masuk dalam mall tu, silap-silap, kedai dah tutup, baru ingat nak balik rumah.

Plus masjid or surau ada je kat mana-mana. Especially when you're at Malaysia, I think by now, each mall dah ada surau kan?

Bila dah masuk waktu, means, kita pi jemaah sekali la kan. Together with those kakak and makcik kat masjid tu (if ke masjid). Yang tak sedapnya..

Kenapa nak kena ikut bentuk sejadah carpet tu??
Kenapa makcik?
Makcik taknak rapatkan saf ke?

I dah puas neh haa duk rapat dgn org sebelah, makcik duk juga ikut sejadah tu. Siap boleh tembus budak kecik sorg haa kat sebelah I neh.

Nak cakap, makcik, rapatkan saf. Kang dia jeling. Kata budak ni memandai pula. Nasib baik la ada seorg hambaAllah dtg masuk kat sebelah.

I kept wondering.
Carpet tu memang cantik.

Tapi design tu buat org lupa apa perkara penting utk sah dalam solat jemaah.

Teringat dulu masa dekat Gerik.

Tersempit-sempit duk kat surau. Our old surau. Not the new ones. Tertindih kaki or kain org sebelah tu memang biasa. Somehow, it's bring us more closer. The warm feeling.

You';; not get this kinda feeling anywhere. And when Ustaz Mursyid 'sedekahkan' this pictures at his profile, well, it's like a present to me, at least.

Our old surau. Now jadi bilik seminar, if tak silap. Betul-betul atas DS (Dewan Selera)

Ni bahagian tangga perempuan. And seriously, you dont want to see the old green curtains yg divide section perempuan dan lelaki. Faham-faham je la, atas DS. The boys terus naik atas lepas makan, and the green curtains as their kain lap tangan. Makcik DS tak kasi tisu ye?



Siapa pernah kena cium pokok? Or hug them?



Now, there's too many pokok there. Tempat kenangan. Hahaa.. Siapa tak tau, jgn bagitau. As far as I remember, my class never kiss pokok dekat tengah tu. Kelas sebelah yg selalu. Or kelas senior kat blok sebelah. He..

I miss Gerik.
May all the new students feel the same as we're.

Biar korang rasa tak mandi 3 hari = p

Pictures credit to Mr Mursyid FB. Thanks

You Might Also Like

2 comments

recent posts

Subscribe