Investment
23:45:00Did you see yourself as a good or bad investment?
Ada yang kata yess, and others might be hmm.. Ntah. Tak kot. If you tanya I, I akan kata tengok keadaan. Ada orang ni, the right investment for this one thing tapi untuk bidang lain, that person tak sesuai for investment. Vice versa.
We have our own usrah group in here. It's not always there tapi we keep on life checking updates. To make more senses in our daily lives.
Anyway, there's one slot of usrah, yang bits of the talk kept going in my mind. I dont get to give my full attention to the talk (berkejaran dengan anak teruna) tapi I got to hear this. Ustaz kata (something like this),
Sedekah yang kita hulur tu la pelaburan kita untuk akhirat. Yang dalam poket ni belum tentu lagi. Sebab yang ada tinggal tu mungkin milik bil astro, bil telefon, api air.
Contoh bila dapat gaji.
Hulur dulu untuk sedekah amal jariah. Lepas tu baru lah nak simpan ke, nak bayar bil ke apa ke. Sebabnya kita tak tau dah lepas tu duit gaji dalam poket kita pergi mana lepas tu. Maybe you earn 1000, dalam 1000 tu maybe 50 untuk bil telefon, 80 untuk tv berbayar, 200 untuk kereta, at the end, sedar-sedar dah tak ada. Semoleknya, kita bersedekah dulu. Sikit atau banyak bukan persoalan.
Yang kita bagi tu lah pelaburan untuk akhirat.
Memang betul pun sebab if you tanya I, kadang-kadang I pun tak tau mana duit tu pergi. Maybe terbeli hair clip ke, maybe splurge some on chocolates or fine dining, sebab duit tu memang come and go. Sebab tu kita kena praktik. Dapat duit, kita give it to others. Biar berpanjangan sedekah dan amal tu.
A good reminder and tips from ustaz. I kept reminding myself about it. Pelaburan untuk akhirat.

0 comments