In the next 20 years ++

07:15:00

I want to be a mother-in-law like my mak.

Heee..

Sebenarnya ada satu draft dah. Semalam pasal inlaws dan anak menantu. Tapi tak sampai hatilah pula nak publish. Menulis/menaip ikut hati tapi akal sibuk fikir pasal orang lain. Takut ada yang terasa. Tapi, tadi tengok kat status one of the sis-in-laws yang my mak siapkan most of the things for the new born. Belum lahir lagi. Soon.

Mak memang macam tu. Remember the kecik first mattress and pillow? Yang warna light purple tu? Tapi Cik Esah kata tu warna pink. Given by my mak aka the tok. Sebab am too busy buying clothes sampai terlupa nak beli tilam anak = p

Kain barut semua pun my mak yang sediakan. Suka terlampau la kakak ipar den. Senario biasa je kot for me. Sebab, as far as I remember, my mak, bila masuk bab sambut cucu baru or menantu baru lepas bersalin, jaga sungguh-sungguh. Tapi still boleh diterima akal. Tak adalah pula my mak suruh Cik Esah or me pakai bedak sejuk or benda pelik-pelik kat muka masa pantang. Mungkin sebab my mak bersalin muda. Which reminds me, last week birthday Abang Isa, my eldest brother. And lepas tu bersalin selang tiga tahun except for me yang jauh tertinggal kat belakang. So, bila masuk bab pantang, my mak adalah terlebih arif.

or me, pantang dengan my mak, boleh diterima akal lagilah. Tak adalah melampau-lampau macam some of the inlaws. Tapi yang paling best masa pantang adalah sebab boleh lepak kat rumah. Done nothing. Except bagi susu baby dan makan. If siang hari, the kecik merengek, the tok aka my mak yang angkat, dukung, tepuk-tepuk budak manja terlebih tu. If I bangun, mesti my mak cakap..

: Nok gi mana dokkk. Duduk je lah situ! (Nak pergi mana? Duduk je la)

Siap marah okay. Hee..
Tapi mungkin sebab I pernah jatuh terbaring sebab daripada tengah golek-golek depan tv, dengar the kecik menangis, cepat-cepat bangun, lepas tu, terus blackout. Nasib baik tak terlanggar meja. Lepas tu pernah jatuh juga dekat jalan nak pergi dapur as nak minum air. Something to do with blood or pressure la kot. Tapi bila check, okay je.

Bila status kakak ipar I said that my mak provide kak barut, sarung bantal, bantal, tilam, bekas untuk letak toileteries baby and such, some of her friends cakap,

: Oh.. Bertuahnya! My MIL tak ada pun nak sediakan semua tu.

: Kalau my MIL, tak ada maknanya nak buat semua tu.

Am not saying that my mak the best MIL. At least, my mak's trying to put herself in anak menantu's shoes. Bila one of us pregnant, Cik Esah or me, or even sis-in-laws, my mak yang paling sibuk. One of the factors sebab nak menyambut orang baru. It's one big celebration dan kesyukuran kan? Tu yang my mak seems enjoying every single moment of being Tok.

Mungkin ada antara kita yang MIL tak adalah se'best' yang di sangka, tapi kita ada mak sendiri yang best. Mungkin juga kita ada mak yang tak berapa nak best compare to our MIL. Or mungkin own mother dan MIL adalah best. Dan mungkin juga ada yang both own mother and MIL adalah tak best. And bila benda ni terjadi to your ownself, just promise to be a good MIL or mother to your own kids and future inlaws. If dont have one good example, make one of it. If dah ada, copy and tambah lagi perisa of that.

A new generation means a better person.

I'm a mother.
In the next 10 years, technology apa entah lagi wujud. Maybe facebook dah tak glamour time tu. Apatah lagi twitter. Mungkin masa tu, every single things, people tired of exposed their life and pilih untuk private their own lives just like the old days.

Dan mungkin one day, the kecik will say..

: Eh.. Mommy tau ke benda ni?

: Mommy, you're from other century la!

See.. If the kecik cakap macam tu, I gigit punggung dia dan buat sup time tu juga. Hehehehehee.

Sebab each of us, one day, insyaAllah will be parents. Suka atau tidak, krisis ibu bapa dan anak mesti wujud.

And by that time, I want my kid(s) to be my friend still they respect me for being their mother. And hopefully, by then, I dah boleh masak macam nak buka kedai ada branch seluruh dunia. Means, terror masak la. Kang boleh la bangga once Bon cakap,

: Mommy, nanti masak nasi minyak dengan ayam masak merah.

: Ayam percik kuah putih.

Wahhhhhhhhhhhhhhhh!
Itu tahun bila tu?
Jawab. Jawab.

Still, I want to hang out with my kid(s) in the future. I want to be like my mak and my sis-in-law, Kak Julie. I want to take both of the best world. And the most important thing, I want to be a good mother-in-law by the next 20 years ++.

Still, if I jadi the coolest and best MIL pun, if my menantu macam sayang I lebih than her/his own mother, I'll marah kaw-kaw. Hehehehe.

: Your own mother still alive and kicking, yet you duk pampers I macam-macam. Even you're married to my son, your mother is the main priority after him. Pamper your parents first, then us, your parents-in-law.

Cewaahhhh!
Tapi sungguh.
If I dont be like the one am wishing for or tak cakap you like that, my future kids inlaws, please marah me kaw kaw ye. Tunjuk je entry ni bagi I sedar diri sikit. Still, you guys must loving and respect me. Ok la. Tak sayang tak pe la... Respect je la yang penting.

The thing about menantu mentua memang tak dapat dipisahkan. It's somethin coming together with the prize (our partner).

Suka atau tidak, telan adalah wajib.
Still, the main priority after the husband (for the wives), adalah the own parents. If terasa nak bagi inlaws Birkin, bagilah our own mother dulu. And for the guys, you dah kahwin ke belum kahwin lagi ke, your mother is the priority. And always be. Dan orang lain, please, dont be such judgemental. If tiba-tiba anak orang tu, once kahwin, dah jarang contact their parents, janganlah tunding jari ke arah sang isteri. Sebab, sometimes, the men sendiri yang dont want to in touch with their own parents. Tu their own issue la kan. Masalah sendiri, tolong settle sendiri. Tak payah nak drag orang lain ye?

And ladies, obey to your husband. As nanti if ada anak lelaki, you want your son to obey to you too. And if ada anak perempuan, you want them to obey to their husband too. Kang ada insiden air mata, lari dari rumah. You dont want that, do you?

I've more to ramble tapi the sayangness adalah pelik melihat the wife tersenyum depan vaio. So, ta-ta everyone. See you real soon! (gaya Itthhhaaa)

Eh.. Is just my blog or orang lain ye? As I cant upload any photos to the blogger. Cessss sungguhhhh!

You Might Also Like

2 comments

recent posts

Subscribe